Η ψευδαίσθηση της αιτιότητας (Executive Coaching)

Πρώτος τίτλος:”ένα καλό κίνητρο για τους εργαζόμενους, αυξάνει τα κέρδη της επιχείρησης”.
Δεύτερος τίτλος:”οι γυναίκες που χρησιμοποιούν καθημερινά το Χ σαμπουάν, έχουν πιο γερά μαλλιά”.
Λίγα δευτερόλεπτα κατανόησης, τόσο για τον πρώτο όσο και για τον δεύτερο τίτλο….και στη συνέχεια ξεκινάει η ανάλυση των δύο αυτών προτάσεων.
Πρώτος τίτλος: είναι σίγουρο αυτό που έχουμε σκεφτεί, διαβάζοντας αυτή την πρόταση;; Μήπως τελικά, οι εργαζόμενοι παρακινούνται περισσότερο, επειδή η επιχείρησή τους πάει καλά;;
Δεύτερος τίτλος: μπορεί η σχέση σαμπουάν και υγείας μαλλιών, να έχει επιβεβαιωθεί επιστημονικά, αλλά δεν αποδεικνύει κάτι. Και σίγουρα δεν αποδεικνύει ότι, το εν λόγω σαμπουάν δυναμώνει τα μαλλιά. Θα μπορούσε κάλλιστα να σημαίνει ότι, οι γυναίκες με δυνατά μαλλιά έχουν την τάση να χρησιμοποιούν αυτό το προϊόν (ίσως επειδή επάνω στη συσκευασία αναφέρεται “σαμπουάν για δυνατά μαλλιά”).
Και πάμε στο καλύτερο. Σε μια γειτονική ευρωπαϊκή χώρα, παρατηρήθηκε μείωση της γεννητικότητας και μείωση του αριθμού των πελαργών. Πραγματικά, είναι αξιοπερίεργο το ότι οι καμπύλες εξέλιξης των δύο αυτών παραμέτρων, κατά την περίοδο 1965-1987, είναι σχεδόν ίδιες! Τι μπορεί να σημαίνει αυτό;; Ότι οι πελαργοί φέρνουν τα μωρά;; Αστείο!! Πρόκειται για έναν τελείως τυχαίο συσχετισμό και όχι για σχέση αιτιότητας.
Τι γίνεται λοιπόν τελικά;; Μπορεί το βέλος που δείχνει την κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσουμε να έχει αντίθετη φορά, από αυτή που φανταζόμαστε…και ενίοτε μπορεί να μην υπάρχει βέλος, όπως με τους πελαργούς και τα μωρά!!!

Όλα τα άρθρα