Η πλάνη του κύρους (Life & Business Coaching)

Πόσες είναι άραγε οι φορές όπου, οι ειδικοί πέφτουν έξω στις όποιες προβλέψεις τους…εάν υπάρχουν προβλέψεις! Το χειρότερο απ’ όλα στο μεταξύ, δεν είναι αυτό…στην τελική, λάθη γίνονται και είναι ανθρώπινα! Το χειρότερο είναι ότι, ενώπιον της πρόβλεψης ή γενικότερα της αυθεντίας ο εγκέφαλός μας πάλλεται ανάμεσα στην ακινησία και την … ακινησία!!!
Ένα πείραμα που πραγματοποιήθηκε από τον ψυχολόγο Στάνλευ Μίλγκραμ το 1961, είναι αρκετά ενδεικτικό για να αποκαλύψει την πλάνη του κύρους. Ζητήθηκε από κάποιους εθελοντές, να διοχετεύουν ηλεκτρικό ρεύμα σε ένα άτομο, καθισμένο από την άλλη πλευρά ενός γυάλινου δωματίου, με κλιμάκωση ξεκινώντας από τα 15 V, με τη δικαιολογία ότι αυτή η διαδικασία ήταν μέρος της θεραπείας του ατόμου αυτού. Κατά τη διάρκεια του πειράματος, ο καθηγητής όχι μόνο επέβλεπε αλλά έδινε και οδηγίες. Ο άνθρωπος- ασθενής ήταν ηθοποιός… κι έτσι, καθώς αυξανόταν η τάση του ρεύματος που διοχετευόταν στο υποτιθέμενο κακοποιημένο άτομο και έφτασε, λίγο πριν τη χορήγηση μιας θανατηφόρας εκκένωσης των 450 V , οι εθελοντές που συμμετείχαν ζήτησαν από τον υπεύθυνο καθηγητή, να σταματήσουν το πείραμα… ο καθηγητής όμως τους απάντησε ήρεμα :”συνεχίστε, το πείραμα πρέπει να συνεχιστεί”! Τι έκαναν οι περισσότεροι;;; Συνέχισαν όπως ήταν αναμενόμενο! Μάλιστα, πάνω από τους μισούς έφτασαν στο μάξιμουμ της ηλεκτρικής τάσης, σεβόμενοι το κύρος το καθηγητή.
Πολλές επιχειρήσεις έχουν μείνει πίσω, και αργούν να κάνουν τις αναγκαίες αλλαγές. Μπροστά σε έναν πανίσχυρο διευθύνοντα σύμβουλο, υπάρχει μεγάλος κίνδυνος, οι συνεργάτες του να πέφτουν στην πλάνη του κύρους, εις βάρος της επιχείρησης.
Οι ειδικοί θέλουν να αναγνωρίζονται συνήθως…,φοράνε στολή ή κάτι αναγνωριστικό.Στη σημερινή εποχή βέβαια, η αναγνώριση του κύρους πραγματοποιείται και με άλλους τρόπους, όπως η προβολή στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, η συγγραφή ενός βιβλίου κ.ά.
Κάθε εποχή, διαθέτει τις δικές της αυθεντίες. Οι ιερείς, οι μονάρχες, οι πολεμιστές, οι πάπες, οι φιλόσοφοι και οι ποιητές, γνώρισαν εποχές δόξας, για να δώσουν κατόπιν τη σειρά τους στους ροκ σταρ, στους τηλεπαρουσιαστές, στους δημιουργούς επιχειρήσεων νέας οικονομίας που βασίζεται στο διαδίκτυο, στους διαχειριστές κερδοσκοπικών κεφαλαίων, στους προέδρους μεγάλων τραπεζών και ομίλων.Η μόδα έχει κύρος και η κοινωνία την ακολουθεί με προθυμία. Βέβαια, το πιο ακατανόητο είναι όταν οι ειδικοί, επιθυμούν να τους παίρνουν στα σοβαρά και να περνάνε μηνύματα, έξω από τα όρια της αρμοδιότητάς τους.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα πάνω σ’ αυτό, είναι η διαφήμιση και προώθηση προϊόντων, από άτομα που είναι τελείως άσχετα με το προϊόν αυτό.
Η πρόκληση ενός ειδήμονα, είναι μια ενδιαφέρουσα δράση. Όσο πιο κριτικά στεκόμαστε απέναντι στις αυθεντίες, τόσο πιο ελεύθεροι νοιώθουμε…όχι βέβαια μέσα από το ύφος της καταναγκαστικής πρόκλησης που γίνεται αντίδραση, αλλά μέσα από την εποικοδομητική και με επιχειρήματα δομημένη πρόκληση! Κι έτσι, εμπιστευόμαστε περισσότερο τον εαυτό μας…γεγονός που αποτελεί το ζητούμενο και το επιθυμητό!

Όλα τα άρθρα